Mange gode ting – og en enkelt dårlig om Ford

18 December 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Dette skal handle om fabrikken Ford, en ærkeamerikansk arbejdsplads, der til stadighed producerer mange forskellige biler til både private og erhverv den dag i dag.

Men faktisk er Ford endda så amerikansk, at firmaet har skabt grundlaget for nogle af de ting, som ikke bare kendetegner og gennemsyrer produktion i USA, men også i resten af verden – på godt og ondt.

For det første var Ford blandt de første til at producere en bil, modellen T, som blev muligt for selv den jævne borger at få fingre i og have råd til.

Før da var biler en luksusvare i den forstand, at selv de billigste af slagsen hørte eliten til, og de tog mange år at skabe.

Dette problem løste Ford og løste faktisk samtidig et andet problem samtidig: han gjorde bilproduktionen billige og hurtigere, så prisen på varen dalede, hvorfor de fleste mennesker med en nogenlunde økonomi havde mulighed for at købe i hvert fald en Ford T.

Løsningen var ganske enkelt samlebåndsproduktionen, hvor hver enkelt enhed satte et komponent på, som de skulle gøre, end at der var en samlestation, hvor hver bil blev lavet fra bunden – dette kan synes helt normalt i dag at arbejde ud fra, men dengang var det revolutionerende og spredte sig til resten af verden.

Desuden fik de ansatte gode arbejdsforhold, som ikke var lige til at få dengang, hvor arbejdere af mange fabrikker blev betragtet som møtrikker i et maskineri end egentlig arbejdere.

Den ene dårlige ting, vi vil slutte denne artikel af med, er, at skaberen bag Ford, Henry Ford, desværre havde nogle sympatiske holdninger i retning af nazismen, der kom frem i hans sene alder.

Han fik blandt andet en flot medalje for sin udmærkelse af nazisterne.

Dog ligger dette så langt tilbage i tiden, at man ikke skal lade dette overskygge de gode ting, Henry Ford udrettede i sin tid – og sit eftermæle.

More articles